خلط گلو را چکار کنیم؟

Inkedخلطگلوسرماخوردگی_LI-1200x676.jpg

اولین و مهمترین نکته چیه؟

اینکه خلط، نشانه عفونت باکتریایی و چرکی نیست!

در عفونت‌های ویروسی (مثل کرونا) یا سرماخوردگی هم شاهد خلط سیم که ناشی از ترشح بیش از حد موکوس از مجرای تنفسی است یا در شرایط دیگر مثل سیگار کشیدن، آلرژی، آسم، برونشیت مزمن، آنفولانزا و …

مصرف آب و مایعات را بیشتر کنیم، رطوبت محیط را بیشتر کنیم مثلا با استفاده از دستگاه‌های بخور سرد و بخار ساز، بالا بردن سر موقع خواب هم به تخلیه ترشحات و عدم تجمع در گلو کمک میکنه، اگر رفلاکس معده یا سینوزیت داریم با مشورت پزشک درمان کنیم اما در نهایت مصرف شربت و داروهای خلط آور که می تواند خیلی کمک کننده باشن؛

شربت موکولین یا برم هگزین:

البته میتونه خواب آور باشه و باید با مشورت پزشک مصرف کنید و برای کودکان و افراد مسن هم توصیه نمیشه به جز با صلاحدید پزشک

شربت آوی پکت:

که مجدداً شربت گیاهی هم برای سرفه های خلط دار و رفع التهاب مجاری تنفسی موثره و حاوی عصاره آویشن است

شربت اکسپکتورانت:

شربت خوب برای سرفه های خلط دار و کمک به رقیق شدن خلط است که این شربت هم مثل برم هگزین می تونه اثرات ضعیف هوشیاری و ایجاد خواب آلودگی داشته باشه

قرص استیل سیتئین:

قرص جوشان است، به رقیق شدن و پرتاب شدن خلط و ترشحات گلو و کاهش التهاب مجرای تنفسی کمک میکنه و البته عوارض مصرف واکنش‌های حساسیتی یا تهوع و استفراغ را ممکنه داشته باشه
داروهای ضد حساسیت مثل لوراتادین و نئوتادین، سیتریزین و… می‌توانند در کاهش ترشحات، کاهش التهاب و تشکیل خلط در گلو تاثیر خوبی داشته باشن

بنابراین چیزی که مهمه بدونیم اینکه خلط نشانه عفونت چرکی و باکتریایی نیست و درمانش فقط درمان علامتی هست آنتی بیوتیکها چه خوراکی چه تزریقی مثل آزیترومایسین سفتریاکسون آموکسی سیلین و… هیچ تأثیری در درمان خلط گلو و سرفه ندارد و نیازی به مصرف کورتون هم نیست

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

مشاوره آنلاین

اکنون با ما تماس بگیرید

دکتر نغمه فاطمی – متخصص داخلی ( غدد) – فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی

(درصورت نیاز به مشاوره یا ویزیت انلاین به واتس اپ ۰۹۱۲۹۴۲۹۸۶۱ پیام دهید، در اسرع وقت با شما هماهنگی های لازم انجام خواهد شد)

رزرو نوبت

دکتر نغمه فاطمی
دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی

تمامی حقوق برای دکتر نغمه فاطمی محفوظ است . ©

دکتر نغمه فاطمی
WeCreativez WhatsApp Support
دکتر نغمه فاطمی هستم، متخصص بیماری های داخلی آماده مشاوره و پاسخگوی سوالات شما هستم.
👋 سلام، چطور میتونم کمکتون کنم؟